الگوی عوامل فردی و اجتماعی موثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه
شهریار
عزیزی
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی
author
علیرضا
موتمنی
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه شهید بهشتی
author
امیررضا
عبدالهپور
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی
author
text
article
2012
per
کارآفرینی و تشخیص فرصت بهشدت به یکدیگر گره خوردهاند و یکی از بخشهای مهم در فرایند کارآفرینی تشخیص فرصت میباشد. هدف این تحقیق بررسی تاثیر عوامل فردی و اجتماعی و هوشیاری کارآفرینانه بر تشخیص فرصت و طرح تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعهی آماری تحقیق را کارآفرینان برتر ملی و کارآفرینان برتر استان تهران در سالهای 1389 و 1390 تشکیل میدادند؛ تعداد این کارآفرینان 88 نفر بود. در این تحقیق از سرشماری استفاده شده و پرسشنامه برای کارآفرینان جامعهی آماری ارسال شد که درنهایت 55 پرسشنامه عودت داده شده و به وسیلهی PLS تحلیل گردید. نتایج نشان داد خلاقیت، خودکارآمدی، پیوندهای ضعیف اجتماعی و هوشیاری کارآفرینانه تاثیر مثبتی بر تشخیص فرصت دارند، اما تاثیر عواملی مانند دانش پیشین، پیوندهای قوی و کمک مربیان بر تشخیص فرصت تایید نشد. در مورد ترتیب تاثیرگذاری متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته، بیشترین تاثیر را هوشیاری کارآفرینانه بر تشخیص فرصت دارد. پس از آن به ترتیب خلاقیت، پیوندهای ضعیف اجتماعی، و خودکارآمدی قرار دارند.
Journal of Entrepreneurship Development
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2008-2266
5
v.
2
no.
2012
7
25
https://jed.ut.ac.ir/article_28538_290181bf75880db8cfdf7f60c63398f8.pdf
dx.doi.org/10.22059/jed.2012.28538
شناسایی عوامل اثرگذار برانتخاب راهبردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در حوزه صنعت پتروشیمی
محمدرضا
میگونپوری
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
author
بهشاد
احمدی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
author
text
article
2012
per
بررسی روند ذخایر هیدرو کربوری و توزیع جغرافیایی آن در سطح جهان نشان میدهد که تا افق 2025 میلادی تنها پنج کشور خاورمیانه شامل عربستان سعودی، ایران، عراق، کویت و امارات عمدهترین تولیدکنندهی محصولات پتروشیمی خواهند بود. با مطالعهی تعداد مراکز دانشگاهی و جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزههای مرتبط با پتروشیمی و نیز نرخ تولید علم و فناوری در میان این کشورها مشخص میشود که تنها کشور ایران از بضاعتهای لازم برای تدوین و انتخاب راهبردهای لازم برای توسعهی تجاریسازی و طراحی و توسعهی محصولات جدید بهدست آمده از نتایج تحقیقات دانشگاهی در عرصهی صنعت پتروشیمی بهرهمند است. در این مقاله شناسایی عوامل اثرگذار بر انتخاب راهبردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در صنعت پتروشیمی بررسی میشود. روش تحقیق این پژوهش روش آمیخته است. در بخش کیفی تحقیق مصاحبه با 11 نفر از مدیران دانشگاهی صنعت، اساتید دانشگاهی با سابقه تجاری سازی و در مرحله کمی با استفاده از نتایج کیفی پرسشنامه ای تهیه شده و میان خبرگان توزیع شد. نتایج مقاله نشان داد که عوامل اثرگذار بر انتخاب راهبرد تجاریسازی افزونبر چهار عامل سازمانی، محیطی، فردی و نهادی، شامل عامل تکنولوژیک نیز است.
Journal of Entrepreneurship Development
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2008-2266
5
v.
2
no.
2012
27
46
https://jed.ut.ac.ir/article_28539_dc89f140da4e303fb590ce2765031481.pdf
dx.doi.org/10.22059/jed.2012.28539
تأثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانهی سازمان
(مطالعه موردی: شرکت خودروسازی زامیاد)
علی¬
مبینی¬دهکردی
دانشیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
author
آرش
رضازاده
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی
author
عامر
دهقان نجمآبادی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی
author
منصور
دهقان نجمآبادی
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی
author
text
article
2012
per
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانهی سازمان در شرکت خودروسازی زامیاد است. جامعهی آماری پژوهش شامل 180 نفر از کارشناسان شرکت خودروسازی زامیاد بود که بهدلیل محدود بودن تعداد افراد جامعهی آماری تصمیم برآن شد تا بدون نمونهگیری، در میان تمام اعضای جامعه پرسشنامه توزیع شود. از این تعداد تنها 133 پرسشنامه بهطور کامل تکمیل و برگردانده شد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامهی استاندارد دنیسون برای سنجش بّعد فرهنگ سازمانی و همچنین پرسشنامهی استاندارد دس و لامپکین برای سنجش بّعد گرایش کارآفرینانه. در این پژوهش برای آزمودن فرضیهی اصلی از آزمون رگرسیون خطی ساده و برای آزمودن فرضیههای فرعی پژوهش از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که فرهنگ سازمانی بر روی گرایش کارآفرینانهی افراد سازمان تأثیر مثبت و معناداری دارد، بهطوریکه برای ایجاد و تقویت گرایش کارآفرینانه در کارکنان باید روی فرهنگ سازمان تمرکز کرده و در جهت هماهنگی ارزشها و هنجارهای افراد و سازمان اقدام کرد.
Journal of Entrepreneurship Development
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2008-2266
5
v.
2
no.
2012
47
66
https://jed.ut.ac.ir/article_28540_621c392e6d4df543386700fe57890754.pdf
dx.doi.org/10.22059/jed.2012.28540
Identifying the Effects of Organizational Climate on Innovation (Case study: Mellat Bank)
Reza
Mohammad Kazemi
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
author
Saed
Jafarimoghadam
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
author
Sara
Soheili
کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
author
text
article
2012
per
The identification of effective elements of innovation among organizations capture the attention of many scholars whereas organizational climate, organizational culture and knowledge management are the most important elements which can affect innovation. This study comes up with identifying the effect of organizational climate on innovation in Bank Mellat. The statistical population of this study was the staff of Bank Mellat in the City of Tehran that almost added up to 4964 in the year 1390(2010-2011). The samples of this study were based on Cochran’s formula (with an error of %5) with the usage of SRS (Stratified Random Sampling) table of 357 persons. The questionnaire was the tool of gathering information in this study as prepared by researchers from the combination of two standards about innovation and organizational climate. Also the Likert Scale was used to measure the variables. The organizational climate was evaluated with the focus on the seven factors of: “organizational structure, team-working, rewarding, risk-taking, relations, organizational commitment and organizational conflict” which derived from Arabaci’s Model. The results show direct and positive relationship between organizational climate and innovation. At last from the 7 factors of organizational climate, only 4 variables of relations, team-working, risk-taking and organizational commitment were proved to have impact on organizational clomate and innovation.
Journal of Entrepreneurship Development
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2008-2266
5
v.
2
no.
2012
67
86
https://jed.ut.ac.ir/article_28541_5213e4fbebda8f219bdaf9b09dadadcc.pdf
dx.doi.org/10.22059/jed.2012.28541
نقش مدیریت منابع انسانی الکترونیکی بر نوآوری سازمانی
نرگس
ایمانیپور
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
author
سعیده
محمدپور
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
author
آرین
قلیپور
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
author
text
article
2012
per
امروزه نفوذ فناوری اط?عات در فرایندها و نظامهای منابع انسان? رو?کرد جد?دی را باعنوان مد?ر?ت منابع انسان? الکترونیکی ایجاد کرده است. از سوی دیگر سازمانها باید شرایطی را فراهم کنند تا خلاقیت کارکنان بارور شده، و بتوانند بهراحتی، بهصورت مداوم و فردی یا گروهی فعالیتهای نوآورانهی خود را به اجرا درآورند. در این میان نقش مدیریت الکترونیک منابع انسانی، نقشی محوری است. هدف از این پژوهش بررسی نقش مدیریت منابع انسانی الکترونیکی در نوآوری بانک صادرات میباشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد تحقیق آمیخته است. جامعهی آماری این پژوهش در بخش کیفی مدیران ارشد ادارات مرکزی بانک صادرات و در بخش کمی، کلیهی پرسنل شاغل دراین ادارات هستند. ابزار جمعآوری داده در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بوده است. در بخش کمی 230 پرسشنامه توزیع شد که در نهایت 200 مورد قابل استفاده بود. یافتههای تحقیق نشان میدهد که زیرسیستمهای الکترونیکی پرداخت و پاداش براساس عملکرد، مدیریت عملکرد و مدیریت آموزش، بیشترین تاثیر را در تشویق پرسنل به نوآوری دارند
Journal of Entrepreneurship Development
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2008-2266
5
v.
2
no.
2012
87
105
https://jed.ut.ac.ir/article_28542_0f8e5b2acec73dc792338db60a5cc55c.pdf
dx.doi.org/10.22059/jed.2012.28542
رابطهی بین ویژگیهای شخصیتی، مهارتهای فردی و
سبک رهبری با عملکرد کسبوکار
کارآفرینان ورزشی استان تهران
علی اصغر
درودیان
دانشجوی دوره دکتری گرایش مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت معلم تهران
author
سیدامیر احمد
مظفری
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
author
فریدون
تندنویس
استاد دانشگاه تربیت معلم تهران
author
انوشیروان
کاظمنژاد لیلی
استاد دانشگاه تربیت مدرس
author
text
article
2012
per
هدف این پژوهش بررسی رابطهی بین ویژگیها، مهارتهای فردی و سبک رهبری با عملکرد کسبوکار کارآفرینان ورزشی است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی بوده و از نظر هدف جزو پژوهشهای بنیادی میباشد. از پرسشنامهی ویژگیهای شخصیتی و شناسایی فرصت سامباسیوان، مهارتهای مدیریتی پاپولوا و سبک رهبری وارنر بارک استفاده شد. 217 کارآفرین حوزهی خدمات ورزشی به سوالها پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل عاملی تاییدی، ضریب همبستگی، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی، مهارتهای مدیریتی، سبک رهبری تحولگرا و مهارتهای شناسایی فرصت، همگی با عملکرد کسبوکار کارآفرینان ورزشی رابطهی مثبت و معنادار دارند و درمجموع میتوانند 50 درصد از تغییرات عملکرد کسبوکار را تبیین کنند. اما رابطهی معناداری بین سبک رهبری عملگرا با عملکرد کسبوکار مشاهده نشد. توصیه میشود کارآفرینان ورزشی در فراگیری و تقویت مهارتهای یاد شده بکوشند و سبک رهبری مناسبی انتخاب کنند.
Journal of Entrepreneurship Development
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2008-2266
5
v.
2
no.
2012
107
124
https://jed.ut.ac.ir/article_28543_139816ab8fc0a25152c512880e8fd329.pdf
dx.doi.org/10.22059/jed.2012.28543
ارتقای کارآفرینی؛
تحلیلی بر نقش شاخصهای مدل فرهنگی گلوب (GLOBE)
علیاصغر
فانی
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
author
جبار
باباشاهی
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تربیت مدرس
author
مهدی
افخمی اردکانی
کارشناس ارشد برنامه ریزی نیروی انسانی، پژوهشگاه صنعت نفت
author
محسن
ابراهیمی
کارشناس ارشد برنامه ریزی نیروی انسانی، پژوهشگاه صنعت نفت
author
text
article
2012
per
حضور در محیط متلاطم و بازار رقابتی و الزام به نوآوری، سازمانهای پژوهشی را بهسمت و سوی کارآفرینی سوق میدهد. الزام پژوهشگاه صنعت نفت به پیشگامی در حوزه فناوری و خلق ثروت از طریق توسعه و تجاریسازی فناوری باعث شده است که این پژوهش با هدف بررسی روابط بین شاخصهای مدل فرهنگی گلوب و کارآفرینی، انجام شود. روش انجام پژوهش، از نوع توصیفی- همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری میباشد. جامعهی آماری پژوهش شامل کارمندان پژوهشگاه صنعت نفت است که براساس فرمول مورگان، 180 نفر به شیوهی تصادفی ساده بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدهاند؛ ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که رابطهی مثبتی بین ابعاد جمعگرایی درون گروهی، قاطعیت، آیندهگرایی، عملکردگرایی و نوعدوستی با کارآفرینی وجود دارد. ضمن اینکه، بین ابعاد اجتناب از عدم اطمینان و فاصلهی قدرت با کارآفرینی رابطهی منفی وجود دارد و درنهایت، بین ابعاد جمعگرایی بین گروهی و برابری جنسیتی با کارآفرینی رابطهی معناداری مشاهده نشد. بنابراین، در راستای بهبود کارآفرینی، توصیههایی به کارآفرینان برای شناخت و مدیریت عناصر فرهنگی پیشنهاد میشود.
Journal of Entrepreneurship Development
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2008-2266
5
v.
2
no.
2012
125
144
https://jed.ut.ac.ir/article_28544_fcd2ca422c2dcb0ccd0686e2b8aa3a9b.pdf
dx.doi.org/10.22059/jed.2012.28544
اثر کارآفرینی و توسعهی بنگاههای کوچک و متوسط بر اشتغال: تجربهی چند کشور منتخب در حال توسعه
فریبا السادات
عقیلی
کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه اصفهان
author
سیدکمیل
طیبی
استاد اقتصاد بینالملل دانشگاه اصفهان
author
زهرا
زمانی
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه اصفهان
author
نسرین
ابراهیمی
کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه اصفهان
author
text
article
2012
per
ایجاد فرصتهای شغلی مناسب یکی از مسیرهای دستیابی به رشد اقتصادی و توسعهی پایدار میباشد. تجربهی بسیاری از کشورهای پیشرفته نشان میدهد که کارآفرینی منجر به تولید ثروت، توسعهی فناوری و اشتغال مولد با افزایش کارایی و بهرهوری عامل تولید میشود، درعین حال یکی از بسترهای مناسب برای توسعهی کارآفرینی ایجاد بنگاههای کوچک و متوسط (SMEs) بودهاست. در این مطالعه سعی شده تا نقش SMEs و کارآفرینی در ایجاد اشتغال در چند کشور در حال توسعه با استفاده از طراحی الگوی اشتغال در محیط دادههای تابلویی طی دورهی زمانی 2008-1998، برآورد شود. براساس نتایج بهدست آمده بنگاههای کوچک و متوسط اثر مثبت و معنیدار بر اشتغال دارد. بدین لحاظ چنانچه بنگاههای کوچک در کشورهای مورد بررسی در عرصهی بینالملل حاضر شوند، میتوانند افزونبر گسترش روابط تجاری، اشتغال را افزایش دهند و مشکلات اشتغال را نیز برطرف کنند.
Journal of Entrepreneurship Development
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2008-2266
5
v.
2
no.
2012
145
164
https://jed.ut.ac.ir/article_28545_7ff19b8d84903fa454b55ae633eb8be4.pdf
dx.doi.org/10.22059/jed.2012.28545
اولویتبندی عوامل موثر بر موفقیت کسبوکارهای
کوچک و متوسط حوزه فناوریهای برتر-
رویکرد فرایند تحلیل شبکهای فازی
عادل
آذر
استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
author
آرش
صادقی
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس
author
اسدا...
کردنائیج
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
author
text
article
2012
per
کسبوکارهای کوچک و متوسط نقش محوری در توسعهی اقتصادی کشورها دارند و این بنگاهها حدود 80 درصد رشد اقتصادی جهان را شامل میشوند. با این وجود درصد بالایی از بنگاههای کوچک در سالهای اولیهی تاسیس با شکست مواجه میشوند. در این میان در حوزهی فناوریهای برتر بهدلیل وابستگی زیاد به فناوری در حال تغییر و همچنین نیاز به سرمایهی اولیهی زیاد، بنگاهها با وضعیت دشوارتری روبهرو هستند. هدف این تحقیق ارائهی مدلی برای تعیین و اولویتبندی عوامل اثرگذار بر موفقیت کسبوکارهای کوچک و متوسط حوزهی فناوریهای برتر میباشد. با توجه به تعدد این عوامل و وجود همبستگی بین آنها، و همچنین بهمنظور لحاظ نمودن عدم قطعیت موجود در قضاوتهای کیفی تصمیمگیرندگان در این پژوهش از شیوهی فرایند تحلیل شبکهای فازی برای تحلیل دادهها و رتبهبندی استفاده شده است. جامعهی آماری این تحقیق خبرگان حوزهی کسبوکارهای کوچک (شامل اساتید دانشگاه، کارآفرینان و سیاستگذاران) میباشد، که از این میان 6 نفر بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. براساس نتایج تحقیق از میان شاخصهای 10 گانهی موفقیت، سیاستها و قوانین کسبوکار در کشور، فناوری و ویژگیهای کارآفرین با وزنهای 0.194، 0.141 و 0.135 به ترتیب بهعنوان مهمترین عوامل اثرگذار بر موفقت کسبوکارهای کوچک و متوسط حوزهی فناوریهای برتر شناسایی شدند.
Journal of Entrepreneurship Development
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2008-2266
5
v.
2
no.
2012
165
184
https://jed.ut.ac.ir/article_28546_9e0592b05de1fc642474c797155f5859.pdf
dx.doi.org/10.22059/jed.2012.28546
عوامل نهادی تاثیرگذار بر پیدایش فعالیتهای
کارآفرینانهی اجتماعی
زهرا
آراستی
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
author
محمدمهدی
ملکی کرمآباد
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
author
محمود
متوسلی
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
author
text
article
2012
per
با افزایش مشکلات اجتماعی درکشورهای توسعهیافته و در حال توسعه در دهههای اخیر کارآفرینی اجتماعی بهعنوان راهی برای حل مشکلات اجتماعی، ایجاد ارزش اجتماعی و افزایش سطح رفاه انسانها اهمیت بیشتری یافته است و در نتیجه برخی محققان بهطور ویژه به این موضوع پرداختهاند. با این حال، تا به امروز عوامل محیطی که بر پیدایش کارآفرینی اجتماعی تاثیر میگذارند کمتر شناخته شدهاند. در حالی که کارآفرینی اجتماعی میتواند بهوسیلهی چارچوبهای نهادی محدود و یا تسهیل شود. در این تحقیق نقش محیط در پیدایش فعالیتهای کارآفرینانهی اجتماعی با رویکرد نهادی و با دیدگاه نورث بررسی شده و عوامل نهادی تاثیرگذار بر پیدایش فعالیتهای کارآفرینانهی اجتماعی با استفاده از روش تحقیق کیفی در دو دستهی عوامل نهادی رسمی و غیررسمی از طریق مصاحبه با 10 کارآفرین اجتماعی در شهر تهران شناسایی شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد که"نیاز و ارزش اجتماعی" و"نگرش و مسئولیتپذیری اجتماعی" از عوامل نهادی غیر رسمی و "ناکارآمدی دولت" از عوامل نهادی رسمی تاثیرگذار بر پیدایش فعالیتهای کارآفرینانهی اجتماعی هستند.
Journal of Entrepreneurship Development
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2008-2266
5
v.
2
no.
2012
185
203
https://jed.ut.ac.ir/article_28547_241e1852caf593d59cf27efdc6056d44.pdf
dx.doi.org/10.22059/jed.2012.28547