تبیین انگیزش بهعنوان جوهرهی کارآفرینی دولتی?
(مطالعه موردی: صنایع نفتی ایران )
Arian
Gholipur
. Associate Professor, University of Tehran
author
Hossein
Khanifar
. Associate Professor, University of Tehran
author
Ali
Piran Nejad
Student of Ph.D, University of Tehran
author
Abbas
Khazaie
M.A., University of Tehran
author
Mehdi
Sabokro
Student of Ph.D, University of Tehran
author
text
article
2009
per
انگیزش جوهرهی نوآوری و خلاقیت کارآفرینان بوده و به تلاشهای آنها انرژی و استمرار میبخشد. در این مقاله بهمنظور تشویق کارآفرینی درون سازمانی چهار سری مکانیزمهای درونی، غیر مالی، مالی غیرمستقیم و مالی مستقیم براساس الگوی ساچه مدنظر قرار گرفتهاند. نمونهی تحقیق شامل مدیران گروه و کارشناسان بوده و از دو روش مصاحبه و پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. نتایج تحقیق حاصل از الگوسازی معادلات ساختاری حکایت از این مطلب دارد که موثرترین عامل مشوق نوآوری در شرکتهای با فناوری بالا، انگیزههای درونی بوده که در این راستا ده فرمان برای تقویت کارآفرینی درون سازمانی ارایه شده است.
Journal of Entrepreneurship Development
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2008-2266
2
v.
3
no.
2009
11
30
https://jed.ut.ac.ir/article_22874_40c983e661b1efc54c928571a7713a37.pdf
مفهومپردازی "بازاریابی کارآفرینانه بینالمللی" در بنگاههای کارآفرین ایرانی؛ بخش صنایع غذایی
مهران
رضوانی
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل دانشگاه تربیت مدرس
author
سیدحمید
خداداد حسینی
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
author
عادل
آذر
استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
author
پرویز
احمدی
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
author
text
article
2009
per
هدف مقالهی حاضر آن است تا با کنکاشی نوپردازانه و ایجاد همگرایی مؤثر بین دوحوزهی بازاریابی و کارآفرینی به تبیین چگونگی و چیستی مفهوم نوظهور "بازاریابی کارآفرینانه" پرداخته و با پیشنهاد چارچوبی منطقی و فرایندگرا، شیوهی ساماندهی فعالیتهای بازاریابی را در بنگاههای کارآفرین تشریح کند.
در این بررسی دو گونه نوآوری انجام شده است؛ یکی مشارکت نظری و توسعهی مرزهای دانش بازاریابی و کارآفرینی و دیگری مشارکت عملی و الگوشناسی فعالیتهای بازاریابی کارآفرینان با بهرهگیری از راهبرد پژوهش موردی اکتشافی مرکب.
نتایج بررسی نشان داد که عناصر تشکیلدهندهی بازاریابی کارآفرینانه بینالمللی شامل 6 موضوع، 24 بعد و 191 جز هستند که در دورههای زمانی مختلف ویژگیهای متفاوتی به خود میگیرند. در ضمن این فرضیه تقویت شد که فرایند بازاریابی کارآفرینانه بینالمللی بهصورت تکاملی و شامل پنج مرحلهی فروش محدود و فعالیتهای اولیه بازاریابی، فروش مناسب و فرصتطلبانه، بازاریابی متنوع، بازاریابی سودآور و منسجم، بازاریابی بیشفعالانه است.
Journal of Entrepreneurship Development
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2008-2266
2
v.
3
no.
2009
31
53
https://jed.ut.ac.ir/article_22875_a14408a272f2a764e27ac0cd369f6050.pdf
Investigating the Relationship between the Organizational Structure and Organizational Entrepreneurship (Case Study Private Banks Located in the City of TEHRAN)
Jahangir
Yadollahi Farsi
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
author
Omid
Azizi Ziarat
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
author
Hamze
Khastar
دانشجوی دکتری مدیریت- سیاستگذاری در بخش عمومی دانشگاه تهران
author
text
article
2009
per
Organizational entrepreneurship is considered to be a factor which has the highest impact on the success and growth of enterprises, entities, governments and countries. Equally important, an appropriate organizational structure is also regarded as a major component which aims at creating entrepreneurship inside an organization intra-organizational entrepreneurship. In the present research, the relationship between the components of organizational structure including formality, complexity and concentration and the organizational entrepreneurship has been sensibly examined and, in term of research tools, a number of questionnaires containing 25 survey questions with a validity factor of (0.94) have been designed for analysis. The results obtained from the questionnaires distributed among the sample focus group of 106 directors of head offices of banks prove that there is a significant relationship between the organizational structure dimensions namely formality, complexity and concentration and the organizational entrepreneurship dimensions such as innovation, risk-taking and pioneering action. More notably, the correlation coefficient between the variables of the organizational structure and dimensions of organizational entrepreneurship has come up to pint (0.526) for formality, (0.215) for complexity and (0.501) for concentration. In conclusion, the findings of this study along with some recommendations have been presented accordingly.
Journal of Entrepreneurship Development
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2008-2266
2
v.
3
no.
2009
55
80
https://jed.ut.ac.ir/article_22876_cefe5e2647fcc0cc64b890e5c44fde0b.pdf
برونسپاری در کسب و کارهای کوچک و متوسط
کامبیز
طالبی
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
author
محمدرضا
زالی
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
author
بنفشه
پیرویان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی
author
text
article
2009
per
امروزه در دنیای کسب وکار، برونسپاری بهطور گسترده، بهویژه در شرکتهای بزرگ بحث و بررسی شده و به نظر میرسد این روند همچنان رو به افزایش است. در واقع زمانی که از برونسپاری صحبت میشود، اغلب سازمانهای بزرگ با منابع و دانشی کلان به ذهن میآیند، در حالیکه درعصر حاضر، اغلب شرکتها بهنسبت کوچک هستند. از طرف دیگر بهرغم متداول شدن روزافزون این راهبرد، اما همچنان در تحقیقات کارآفرینی کشف نشده باقیمانده است. همچنین مطالعات پیشین دربارهی انواع راهبردهای همکاری در کسب وکارهای کوچک و متوسط اغلب بر روابطی گرایش دارد که در آن کسب وکارهای کوچک و متوسط، بیشتر تأمینکنندهی بخشی از عناصر یا خدمات برای شرکتهای بزرگتر هستند و نه سپارندهی فعالیت؛ بنابراین شناخت وجود یا عدم وجود برونسپاری، نحوهی آن و ماهیت فعالیتهای واگذارشده و در کل چگونگی ماهیت برونسپاری در کسب وکارهای کوچک و متوسط، بسیار حایز اهمیت است.
مقالهی حاضر، بهمنظور آشنایی صاحبان و مدیران کسب وکارهای کوچک و متوسط و همچنین سایر فعالان این حوزه با مفاهیم و تعاریف، تاریخچه برونسپاری و همچنین ماهیت و نوع فعالیتهای برونسپاریشده بهویژه در سطح کسب وکارهای کوچک و متوسط و تمایز آن با کسب وکارهای بزرگتر تدوین شده است. نمونهی آماری (136n=) تحقیق شامل کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در زمینه صنایع فلزی (به جز صنایع جوشکاری، آبکاری، تراشکاری سختکاری و قالبسازی و صنایع مشابه) و برق و الکترونیک در شهرکهای صنعتی استان تهران (عباسآباد، چرمشهر، اشتهارد، نصیرآباد، پرند، شمسآباد، علیآباد)» است. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که این کسب و کارها برخی از فعالیتهای خود را بهویژه فعالیتهایی همچون «توزیع و حمل محصولات» و «بخشی از فرایند تولید» به سایر واحدها واگذار میکند که اغلب این واگذاریها بهصورت توافقی انجام میشود.
Journal of Entrepreneurship Development
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2008-2266
2
v.
3
no.
2009
81
107
https://jed.ut.ac.ir/article_22877_a710002a0e52b1d966f28a55bef21524.pdf
بررسی میزان پاسخگویی اهداف برنامهی درسی دانشگاهها
به رفتار کارآفرینی "توجه"
(مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاههای دولتی و آزاد اصفهان)
محمدجواد
لیاقتدار
دانشیار دانشگاه اصفهان
author
احمدعلی
فروغی ابری
استادیار دانشگاه اصفهان
author
محمدرضا
عابدی
استادیار دانشگاه اصفهان
author
فرزانه
واصفیان
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
author
text
article
2009
per
هدف کلی پژوهش، بررسی میزان پاسخگویی اهداف برنامهی درسی دانشگاهها به رفتار کارآفرینی "توجه" از نظر دانشجویان دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی واحد اصفهان است. در این پژوهش کاربردی، از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی تدوین محقق و ضریب پایایی آن 98/0 برآورد شده است. روایی سازهی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی و روایی محتوایی، توسط 5 نفر از متخصصین دانشگاهی تأیید شده است. نمونه آماری مشتمل بر 365 نفر از دانشجویان دانشگاههای اصفهان، صنعتی، هنر و آزاد اسلامی در سال تحصیلی 87 ـ 86 است، که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیلهای آماری نشان داد که از نظر دانشجویان، میزان پاسخگویی اهداف برنامهی درسی دانشگاهها، در سطح 001/0 p?به رفتار کارآفرینی "توجه" در عامل افزایش مهارتهای ارتباطی کمتر از سطح متوسط بوده است. همچنین، در مقایسهی نظرات دانشجویان با توجه به شاخصهای دانشگاه، گروه، سال و مقطع تحصیلی تفاوتی معنادار مشاهد شد.
Journal of Entrepreneurship Development
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2008-2266
2
v.
3
no.
2009
109
138
https://jed.ut.ac.ir/article_22878_335b88873d3cb53abfe86cd0ca67f7e0.pdf
تحلیل رگرسیونی نقش فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در توسعهی کارآفرینی سازمانی
(مطالعه موردی: سازمان ترویج کشاورزی ایران)
امیر
علمبیگی
دانشجوی دکتری ترویج کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
author
ایرج
ملکمحمدی
استاد دانشکده اقصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران
author
text
article
2009
per
این تحقیق با هدف بررسی نقش فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در توسعهی کارآفرینی سازمانی در سازمان ترویج کشاورزی و به روش همبستگی انجام شد. جامعهی آماری شامل 2768 نفر از کارشناسان ترویج کشاورزی بود که برای نمونهگیری از هر منطقهی جغرافیایی کشور یک استان به تصادف انتخاب و از بین آنها بهصورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 250 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای در شش بخش و در قالب طیف لیکرت بوده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بین "میزان بهکارگیری فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی" و "همچنین توسعهی فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی به لحاظ زیرساخت و راهبردهای حمایتی" با مولفههای سازمانی، عوامل فردی و برخی مولفههای تعامل کارآفرینانه با ارباب رجوع همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد. یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی، 9 متغیر در پیشبینی متغیر وابستهی "تعامل کارآفرینانه" نقش معنیداری داشته و درمجموع توانستهاند 55 درصد از تغییرات این متغیر وابسته را تبیین کنند. همچنین از بین متغیرهای یادشده هفت متغیر در پیشبینی متغیر وابستهی "عوامل سازمانی مرتبط با توسعهی کارآفرینی سازمانی"نقش معنیداری داشته و درمجموع توانستهاند 64 درصد از تغییرات این متغیر وابسته را تبیین کنند. از بین متغیرهای فوق چهار متغیر در پیشبینی متغیر وابسته "عوامل فردی مرتبط با توسعه کارآفرینی سازمانی"نقش معنیداری داشته و درمجموع توانستهاند 56 درصد از تغییرات این متغیر وابسته را تبیین کنند. براساس معادلههای رگرسیونی مورد اشاره متغیرهای "حمایت مدیریت سازمان از حضور فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در سازمان"، "عرضه بهموقع اطلاعات" و "محتوای مناسب منتقل شده به کارکنان" بیشترین نقش را بهترتیب در توسعهی عوامل محیطی، سازمانی و فردی مرتبط با توسعهی کارآفرینی سازمانی داشتهاند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی و معادلههای رگرسیونی، نشان داد که فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی از قابلیت بالایی برای توسعه عوامل مختلف تاثیرگذار بر توسعه کارآفرینی سازمانی برخوردار هستند.
Journal of Entrepreneurship Development
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2008-2266
2
v.
3
no.
2009
139
162
https://jed.ut.ac.ir/article_22879_f58fedd08a69999ba5044db65e559cc8.pdf
بازآفرینی و آزمون فرایندکارآفرینی
در موسسات آموزشی شهر تهران
سیدهادی
صادقی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران
author
محمود
قنادان
استادیار دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران
author
text
article
2009
per
هدف اصلی این مقاله بازآفرینی و آزمون فرایندکارآفرینی در موسسات آموزشی شهر تهران است. جامعه آماری پژوهش را صاحبنظران در سه حیطه علمی (اعضای هیأت علمی دانشگاه)، تخصصی (کارشناسان مراکز کارآفرینی) و اجرایی (اعضای هیأت مدیره موسسات آموزشی) تشکیل داده و بهصورت روش سرشماری کامل با توجه به شاخصهای تدوین شده، 76 نفر را شامل میشود. ابزار جمعآوری اطلاعات این طرح، پرسشنامهی تدوینشده توسط محقق بوده و اعتبار پرسشنامه در مولفههای فرایند کارآفرینی در طیف 91/0 تا.96/. به دست آمد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار SPSS و روشهای آمار توصیفی و آزمون خیدو استفاده شده و نتایج به دست آمده از پژوهش عبارت است از: 1) مؤلفههای ارایهی الگوی مناسب فرایند کارآفرینی که هشت مولفه تشکیلدهندهی آن است که عبارتند از: فرصتشناسی، ایدهپردازی، امکانسنجی، تأسیس موسسه، تجهیز و تخصیص منابع، تولید، بازاریابی و فروش و توسعه؛ 2) با توجه نتایج به دست آمده صاحبنظران الگوی مناسب فرایند کارآفرینی در موسسات آموزشی را مهم و در حد93%بررسی کردند. در اولویتبندی نهایی از بحث فرایند در طراحی الگو به نتیجهگیری زیر میرسیم: فرصتشناسی در اولویت اول (100%)؛ تأسیس موسسه و توسعه در اولویت دوم (99%)؛ بازاریابی و فروش در اولویت سوم (96%)؛ ایدهپردازی در اولویت چهارم (95%)؛ امکانسنجی در اولویت پنجم (91%)؛ تجهیز و تخصیص منابع در اولویت ششم (76%) و تولید در اولویت هفتم (75%) قرار دارد.
Journal of Entrepreneurship Development
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2008-2266
2
v.
3
no.
2009
163
181
https://jed.ut.ac.ir/article_22880_982e7975d8414498d0bd87e7c252ecf3.pdf